HtmlBox

Monitoring zawodów

Asset Publisher

Baner - Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych. Cztery postacie.Zgodnie z art. 9, ust. 1, pkt. 9 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz.U. z 2008, nr 69 poz. 415 z późn. zm.), jednym z zadań należących do samorządu województwa oraz samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy jest opracowanie analiz i sprawozdań rynku pracy, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych. Polityka rynku pracy, aby funkcjonowała prawidłowo i sprawnie, wymaga w tej dziedzinie, odpowiedniego systemu informacyjnego. Stosowane m.in. przez powiatowe urzędy pracy sprawozdania są podstawowym źródłem informacji o poziomie i strukturze bezrobocia. Dane te jednak są niewystarczające do zapewnienia bieżącej koordynacji szkolenia bezrobotnych oraz kształcenia zawodowego z potrzebami rynku. System edukacji powinien kształcić w zawodach i specjalnościach, na które występuje zapotrzebowanie na rynku pracy, przyczyniając się do zmniejszenia bezrobocia, a nie do jego wzrostu. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu szkół pod względem kierunków kształcenia, absolwenci zamiast zasilać rejestry powiatowych urzędów pracy, będą mogli podejmować zatrudnienie w firmach, które poszukują pracowników. Zatem opracowując raport „Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych" widzimy wiele możliwości, które pomogą w osiągnięciu tego celu. Osoby młode stojąc przed wyborem szkoły czy kierunku studiów będą miał jasny obraz na jakie zawody i specjalności jest największe zapotrzebowanie.

Monitoring zawodów pomoże zbliżyć system edukacji zawodowej, strukturę i treść kształcenia do potrzeb zmieniającej się gospodarki. Pozwoli na określenie kierunków i natężenia zmian, jakie zachodzą w strukturze kwalifikacyjno – zawodowej oraz na określenie odpowiednich kierunków szkolenia bezrobotnych, zwiększając przez to efektywność organizowanych kursów. Stworzy podstawę ułatwiającą podejmowanie decyzji odnośnie rozmiarów, kierunków, treści zarówno kształcenia zawodowego, jak i dokształcania, organizowane przez ośrodki i organizacje dokształcające oraz poprzez urzędy pracy. Władze oświaty i dyrektorzy szkół być może dokonają wówczas korekty poziomu i struktury kształcenia.

Asset Publisher



Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display

Zapisz się na newsletter w wybranej kategorii

Brak dostępnych newsletterów