Stawiamy na przedsiębiorczość - testujemy nowe rozwiązania - Powiatowy Urząd Pracy w Malborku


Stawiamy na przedsiębiorczość - testujemy nowe rozwiązania


Plakat zawiera Flagę Polski, Godło oraz tekst Dofinansowano ze środków Funduszu Pracy
Program pilotażowy "Stawiamy na przedsiębiorczość-testujemy nowe rozwiązania"
Dofinansowanie: 354.776,40
Całkowita wartość: 354.776,40
 
Program Pilotażowy
 
Od marca 2022 roku Powiatowy Urząd Pracy w Malborku w partnerstwie Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza realizował będzie zatwierdzony przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej program pilotażowy
 pn. „Stawiamy na przedsiębiorczość – testujemy nowe rozwiązania"
Termin realizacji: 01.03.2022r.-31.12.2023r.

Cel główny Programu:

opracowanie, przetestowanie i upowszechnienie innowacyjnych instrumentów wspierających inicjatywność i przedsiębiorczość wśród osób bezrobotnych posiadających pomysł na firmę i odpowiednie uwarunkowania osobowościowe, w tym ocenę wpływu ich oddziaływania na osoby bezrobotne.
 

Cele szczegółowe Programu:

  1. Wzrost konkurencyjności nowopowstałych mikroprzedsiębiorstw poprzez wdrożenie Indywidualnego Planu Przedsiębiorczości i oferowanie profesjonalnego wsparcia eksperta w procesie wprowadzania firmy na rynek,
  2. Stworzenie możliwości zapewniających dostęp do usług wspierających funkcjonowanie nowych firm sprzyjających ich kreatywnemu rozwojowi poprzez wdrożenie bonu na innowację,
  3. Rozbudzenie postaw przedsiębiorczych nowo zarejestrowanych osób bezrobotnych poprzez zastosowanie portugalskiego wzoru włączenia kwoty przyznanego zasiłku na poczet dotacji przeznaczonej na uruchomienie działalności gospodarczej,
  4. Weryfikacja efektywności łączenia zaproponowanych narzędzi z dotychczasowymi usługami i instrumentami wskazanymi w ustawie,
  5. Ustalenie skuteczności wprowadzonych form wsparcia poprzez porównanie wybranej do projektu grupy osób – próba badawcza (działalności uczestników projektu) i wybranych działalności uruchomionych w analogicznym czasie ze środków pozostających w dyspozycji urzędu – próba kontrolna.
 

Uczestnicy programu:

Program skierowany będzie do 8 osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP w Malborku wykazujących postawy przedsiębiorcze, predysponujące ich do prowadzenia własnego biznesu  z gotowym pomysłem na biznes, w tym w szczególności do:
  1. co najmniej 2 kobiet (min. projektowe 25% uczestników projektu) wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad dzieckiem/osobą zależną, w szczególności kobiet powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka,
  2. co najmniej 2 osób nowo zarejestrowanych z prawem do zasiłku,
  3. osoby zamieszkujące tereny zagrożone trwałą marginalizacją lub w miastach średnich tracących funkcje społeczno– gospodarcze. (Zgodnie z listą tychże terenów wskazanych na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej jest to całe miasto Malbork i Gmina Lichnowy).

 
Wskazane w pkt. 1 i 2 grupy docelowe będą grupami priorytetowymi dla których prowadzone będą odrębne listy rankingowe. Po zapewnianiu ich min. udział w przedsięwzięciu tworzona będzie 1 lista rankingowa według zdobytej punktacji i wybierani kolejni uczestnicy przedsięwzięcia. Szczegółowy zakresu rekrutacji określał będzie regulamin.
 

Rekrutacja uczestników prowadzona będzie w oparciu o n/w fazy:

  1. Promocja – kampania informacyjna prowadzona za pośrednictwem instytucji współpracujących, Partnera, lokalnej prasy, portali społecznościowych z pełną informacją nt. udziału w programie badawczych, polifazowym, testującym nowe rozwiązania, które docelowo mają zostać zaimplementowane.
  2. Przyjmowanie formularzy zgłoszeniowych, których integralną częścią będą wnioski o udzielenie jednorazowych środków na podjecie działalności gospodarczej.
  3. Ocena formalna – spełnienie warunków ustawowych (odrębne listy rankingowe dla gr., priorytetowych gwarantujące ich udział w pilotażu – min. po 2 os. z każdej grupy) – w przypadku niezebrania gr. w 1 rekrutacji kolejna ukierunkowana zostanie wyłącznie na ww. grupy i będzie to kryterium formalne- dopuszczalności.
  4. Rozmowa z doradcą zawodowym – badanie kompetencji przedsiębiorczych.
  5. Lista rankingowa – brak możliwości odwołania.
  6. Podpisanie dokumentacji projektowej, w tym deklaracji udziału w programie pilotażowym, wywiązanie się z obowiązków nałożonych jego realizacją, w tym wynikających z fazy testowej/badawczej i ewaluacji (zapisy znajdą odzwierciedlenie w deklaracji i umowie dotacyjnej).
 

Do projektu wybrana zostanie również tzw. „Próba kontrola"

5 Działalności sfinansowanych ze środków Funduszu Pracy w analogicznym okresie. Ich wybór będzie celowy (pod katem: czasookresu uruchomienia, grupy docelowej, profilu działalności – na tyle ile będzie to możliwe).  Ww. osoby podpiszą odrębną umowę na podstawie, której uregulowany będzie ich nieodpłatny udział w programie pilotażowym.
 

!!! Uwaga: Rozpoczęcie procesu rekrutacji:  kwiecień 2022 roku.

 

Ścieżka projektowa

  1. Tworzenie Indywidualnego Planu Przedsiębiorczości (innowacja)– od momentu wstąpienia do projektu do okresu pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności – liczba godzin wsparcia dostosowana zostanie do indywidualnych potrzeb uczestników. W ramach IPP realizowane będą warsztaty w zakresie doradztwa zawodowego np. zarządzania czasem, komunikacji interpersonalnej, warsztaty z ZUS, US, Urzędem Miasta (zakres wskazany w pkt. 2 wniosku). Każdy z uczestników tak jak w przypadku środków FP przejdzie szkolenie on-line zamieszczone na platformie PARP (analogiczne wsparcie jakie oferowane jest klientom PUP w Malborku korzystającym z jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej).
  2. Szkolenia zawodowe podnoszące kwalifikacje uczestników – w razie potrzeby, gdy wynikało to będzie z IPP oraz potrzeb uczestnika zrealizowane zostanie na jego rzecz szkolenie zawodowe zgodne z profilem uruchamianej działalności (analogiczne wsparcie jakie oferowane jest klientom PUP w Malborku korzystającym z jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej). Zgodnie z zapisami ustawy z tytułu udziału w szkoleniu uczestnikom przysługiwało będzie stypendium szkoleniowe. Działania realizowane zgodnie z art. 40 i 41 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
  3. Podpisanie umów o przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej  – kwota dotacji będzie zgodna z przyznawaną w ramach FP. Działania realizowane zgodnie z art. 46 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (80% puli przeznaczonej na ten cel pokryte zostanie z budżetu programu, a 20% jako wkład własnych ze środków FP- przyznawanych algorytmem) . Monitoring działalności i ich rozliczenie.
  4. Dodatek pomostowy - Transfer zasiłku (innowacja) Przewiduje się ze  wsparcia tego skorzysta około 8 osób.
  5. Przyznanie, rozliczenie i monitorowanie zobowiązania wynikającego z bonu na innowację (innowacja). Przewiduje się, że ze wsparcia tego skorzysta około 7 firm, proponując innowacyjne rozwiązania.

 Jakie narzędzia testujemy?          

                                                                                                                           

1. Indywidualny Plan Przedsiębiorczości

 
Na chwilę obecną doradcy klienta pracują z klientami wyłącznie na Indywidualnym Planie Działania. Obejmuje on podstawowe usługi rynku pracy wspierane instrumentami rynku pracy. Działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy, działania planowane do samodzielnej realizacji, planowane terminy itp. W świetle identyfikowanych potrzeb klientów widzimy potrzebę odrębnej pracy z klientem zainteresowanym samozatrudnieniem, w szczególności dot. to klientów z „fachem w ręku" o niższych kompetencjach.  Praca ta miałaby oznaczać nie tylko diagnozę kompetycji poprzez zastosowanie KZZ (kwestionariusza zainteresowań zawodowych), ale również objęcie tych klientów urzędu Indywidualnym Planem Przedsiębiorczości (IPP). To po etapie diagnozy doradca zawodowy przekierowywałby klienta z IPD na IPP. Zadaniem tej usługi byłoby stworzenie i realizacja na rzecz każdego z uczestników z osobna Indywidualnego Planu Przedsiębiorczości i udzielenie w oparciu o jego harmonogram indywidualnego wsparcia związanego z: wyborem/zmianą lokalizacji, urozmaiceniem usługi/asortymentu, analizą konkurencji/dostawców – nawiązaniem kontaktów, uzyskaniem licencji/pozwoleń, opracowaniem strategii promocji, korzystania z epuap, zakładania profilu zaufanego, wsparciu w kontaktach z instytucjami zaangażowanymi w proces zakładania firmy (SANEPID, PIP, US, UM itp.), czyli wzrostem konkurencyjności uruchamianych firm, w tym wsparciem w złożeniu bonu na innowację, czy wniosku o subsydiowane zatrudnienie pracowników. Oczywiście byłoby to tylko wsparcie, ukierunkowanie, nie wykonanie zadań za klienta. Realizacja zadania wymaga odpowiedniego przygotowania personelu urzędu. Celowym byłoby stworzenie nowego stanowiska specjalisty ds. przedsiębiorczości i odpowiednie przygotowanie pracowników do realizacji nowego zakresu obowiązków.
W ramach IPP realizowane byłyby również warsztaty rozwijające kompetencje miękkie wdrażane przez doradców zawodowych oraz spotkania z instytucjami biorącymi bezpośredni udział w procesie uruchamiania prowadzania dzielności- ZUS, US, Urząd Miasta/Gminy. Na potrzeby przeprowadzenia projektu pilotażowego odbędzie się to na podstawie zawartego porozumienia. Docelowo wymagałoby to odpowiednich zapisów w ustawie/ustawach regulujących zakres zadań każdego z Partnerów.
IPP realizowany byłby zatem od momentu diagnozy potrzeb klienta- ukierunkowanych na samozatrudnienie. Po uruchomieniu działalności IPP może być kontynuowany do okresu 6 miesięcy.
 

2. Bon na innowacje

Celem wprowadzenia tego instrumentu jest rozwój konkurencji oraz innowacyjności uruchomionych w ramach programu pilotażowego działalności, a docelowo firm, które powstają ze środków FP poprzez pobudzenie ich kreatywności i wsparcie finansowe. Bon na Innowacje tworzy warunki dla wykorzystania nowoczesnych technologii i wiedzy, cyfryzację, dostęp do nowych narzędzi, czy tworzenie marki firmy itp. Zakłada się, że docelowo z bonu w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia, skorzystać będą mogły firmy uruchomione ze środków FP, rozliczone z przyznanego dofinansowania, po minimalnym 6 - miesięcznym okresie prowadzenia działalności. Bon stanowił będzie pomoc de minimis i weryfikowany będzie dodatkowo pod kątem wyłączeń ustawowych.  O przyznanie będą mogły starać się osoby fizyczne, które otrzymały z Funduszu Pracy jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej w okresie ostatnich 12 miesięcy. Tak jak jednorazowe środki na uruchomienie działalności gospodarczej tak i bon będzie przyznawanym z góry i rozliczony w okresie 2 m-cy od podpisania umowy (faktury, umowy, rachunki itp.). Docelowo wprowadzone regulacje będą jasno określały jak rozumiana jest innowacja i co obejmuje katalog wydatków kwalifikowanych. Po otrzymaniu bonu dookreślony zostanie okres zobowiązania-czyli utrzymania działalności (12 m-cy). Jak zatem widać okresy te będą się zazębiały.

Na przykład:
Katalog wydatków obejmować będzie mógł: Zakup oprogramowania, zakup usług doradczych, stworzenie usługi on-line.
Innowacja obejmowała będzie: stworzenie nowego produktu, zastosowanie nowej technologii, wprowadzenie nowej metody produkcji, stworzenie nowego rynku zbytu, pozyskanie nieznanych surowców, zakup nowej maszyny (wykorzystującej nowe technologie – innowacyjnej na lokalnym rynku) itp.
To dofinansowanie otrzymają tylko wnioski uznane za innowacyjne i dobrze uzasadnione.
Ważnym elementem premiowanym na etapie ich oceny będzie wkład własny przedsiębiorcy.
 

3.  Dodatek pomostowy - Transfer zasiłku na dofinansowanie kosztów uruchamianej działalności gospodarczej

 
Instrument ma zachęcić osoby nowo rejestrujące się do aktywności zawodowej. Jest on można powiedzieć odpowiednikiem dodatku aktywizacyjnego dot. jednak innej grupy osób. Są to osoby przedsiębiorcze wykazujące chęć pracy na własny rachunek posiadające odpowiednie predyspozycje i pomysł na biznes. Zakłada się umożliwienie osobom z prawem do zasiłku wykorzystanie części przyznanej decyzją kwoty (pozostającej do wykorzystania do dnia otworzenia działalności gospodarczej) na pokrycie kosztów bieżących, związanych z jej prowadzeniem poniesionych w okresie pierwszych 3 miesięcy. Środki wypłacane będą na wniosek, po którego akceptacji podpisywana będzie umowa. Kwota dotacji stanowiła będzie pomoc de minimis.

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę